De werking van het differentieel in de auto

De wielen van een auto draaien in een bocht niet aan dezelfde snelheid. Het wiel in de binnenbocht legt een kortere weg af en zal dus minder snel draaien dan het andere. Wanneer we een as zonder meer zouden aandrijven, levert dit in de bochten een probleem op. De banden zouden snel verslijten door het slippen en de as zou het snel begeven door torsie.

Een differentieel (een eenvoudige versie van het planeetwielstelsel) lost dit probleem op. Dit is een systeem van tandwielen waardoor van één aandrijfas meerdere rotatiebewegingen met diverse snelheden kunnen afgetakt worden. In 1828 verkreeg O. Pecquer een patent voor de uitvinding van het differentieel. Toch is het zeker niet zijn uitvinding. Een differentieel is een eenvoudige versie van een planeetwielstelsel dat reeds opdook in het Antikythera-mechanisme maar ook in China. In 1575 zou Eberhard Baldwin een differentieel gebruiken in een chronometer en ook bij Leonardo da Vinci dook het op.

Lees de volledige tekst in ons boek "Niet van gisteren". ISBN: 9789058268594